Skip to content

Stavební zákon v praxi: Chcete stavět a nemůžete?

I když jste vlastníkem pozemku, ještě to neznamená, že máte vyhráno: nemůžete si na něm postavit, co se vám zlíbí. Někdy je také nejprve třeba vyřešit otázku přístupové cesty. Na příkladu dvou problémů, s nimiž se potýkají naši čtenáři, můžete získat představu o tom, co říkají ustanovení příslušných zákonů a jaké máte možnosti.

STAVBA DOMU V CHATOVÉ OBLASTI

Vlastním pozemek o rozloze 2 000 m². Jde o chatovou oblast, kde jsou některé sousední pozemky několikanásobně větší a stojí na nich patrové zděné objekty obrovských rozměrů, kolem nich další stavby jako dílny, garáže, hospodářské budovy atd. A to vše legálně, je to zaneseno v katastrální mapě. Když jsem se nedávno zajímal na stavebním úřadu o možnost stavby na svém objektu, bylo mi řečeno, že ano, ale o maximální ploše 25 m². Je to dost paradoxní situace, protože jsme prakticky poslední a jediní mezi ostatními, kteří na svém pozemku nemají žádnou stavbu. Mohu vám říci, že tato situace je sice k pobavení sousedů, ale mně připadá dost krutá a nespravedlivá. Příslušný úředník mi na to řekl, ať v tom nehledám nějakou spravedlnost, že se nedá nic dělat a ti sousedi si prý objekty postavili v minulosti, kdy to ještě šlo. Ovšem co se nestalo, nedávno zahájil stavbu další soused, zboural staré, shnilé dřevěné kůlny a staví nový velký zděný objekt na patro. A také legálně, protože tam prý měl ty rozpadlé boudy.

Takže můj dotaz: Co s tím? Podle mne je to úplný nesmysl, abych na svém velkém pozemku mezi sousedními velkými budovami nemohl postavit objekt podle svých představ, ovšem o něco větší než 25 m². Mohu sice požádat o stavební povolení, překročit povolený limit a čekat, jaké budou sankce. Ale po přečtení předchozích dílů vašeho seriálu se dá očekávat, že se tento případ dostane k jeho autorovi a on mi s chutí „zařídí“ tu největší pokutu, jakou lze udělit.

        S pozdravem Ing. M. F. 

Uvedený dotaz je koncipován značně neurčitě. Není z něho totiž patrné, zda tazatel na svém pozemku „v chatové oblasti“ již má samostatný rekreační objekt postaven a nyní usiluje o další doprovodnou stavbu k němu (např. si chce postavit dřevník, garáž, kůlnu na nářadí apod.), či zda jde o pozemek dosud žádnou stavbou nezastavěný. Rovněž z pojmu „chatová oblast“ nelze vyvozovat relevantní závěry. K tomu by bylo třeba uvést, jakým způsobem je daná oblast, respektive předmětný pozemek řešen platným územním plánem, k čemu je určen. Proto dále obecně odpovím na obě možné varianty.

Povolování staveb pro rekreaci

V nyní platném zákoně č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), dále jen „SZ“, se lze setkat s pojmem stavby pro rekrea­ci v § 104 odst. 2, podle něhož ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují mimo jiné stavby pro rekreaci do 150 m² zastavěné plochy, s jedním podzemním podlažím do hloubky 3 m a nejvýše dvěma nadzemními podlažími a podkrovím. Kdo se rozhodne k realizaci stavby těchto parametrů, může ji uskutečnit při splnění podmínek stanovených v odstavci 1. citovaného ustanovení právě tímto zjednodušeným postupem, při němž postačí z hlediska veřejnoprávního přivolení k ní pouhé ohlášení bez předchozího územního rozhodnutí nebo územního souhlasu. Pokud by se jednalo o stavbu pro rekreaci nad 150 m² její zastavěné plochy, bylo by pro její realizaci nutné stavební povolení.
Ohlášení by ovšem přicházelo v úvahu pouze za předpokladu, že je takový návrh v souladu s obecnými požadavky na výstavbu, s územně plánovací informací, že je stavba umisťována v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, kdy se poměry v území vlivem této stavby podstatně nemění a kdy nevyžaduje nové nároky na dopravní a technickou infrastrukturu (viz § 104 odst. 1 SZ a výklad k těmto otázkám v předchozích dílech ). Z toho nejproblematičtějším bude samozřejmě situování stavby v území. Bude totiž muset jít o návrh na umístění stavby v zastavitelné ploše.

Zastavitelná plocha

Pojem „zastavitelná plocha“ definuje SZ v § 2 odst. 1 písm. j) tak, že jde o plochu vymezenou k zastavění v územním plánu nebo v zásadách územního rozvoje. Není-li proto tazatelem uváděný pozemek tímto způsobem určen k zastavění rekreační stavbou, nejen že ji na něm nebude moci realizovat na základě ohlášení, ale nebude ji tam moci postavit vůbec. Ani vlastníka pozemku totiž neopravňují vlastnické vztahy k němu k jeho zastavění čímkoliv, neboť musí své záměry krotit požadavky vycházejícími z cílů a úkolů územního plánování stanovených právě v územně plánovací dokumentaci. V rozporu s ní umísťovat (respektive realizovat) stavby nelze.
 
Na území, prostor, v němž žijeme, pak nelze pohlížet jako na nějaký neměnný útvar, nýbrž jako na živý organismus, který se neustále vyvíjí. Mění se tak i záměry v něm. Orgány státní správy se pak při své činnosti řídí skutkovými okolnostmi a právním řádem platným k okamžiku svého rozhodování v dané věci. To vše může vyvolávat neodůvodněné pocity o rozdílných přístupech k řešení konkrétních případů. Rozhodně však nemohu souhlasit s tím, že by v minulosti šlo stavět cokoliv.  

Historie staveb na pozemcích určených pro rekreaci

Budeme-li se držet problematiky rekreačních objektů, tak do roku 1998 nesměly mít trvalé rekreační chaty v krajině zastavěnou plochu včetně verand, vstupů a podsklepených teras větší než 80 m², směly mít jen jedno nadzemní podlaží a podkroví. Umísťovat se mohly vždy jen v seskupení do chatové osady. Na stavebních pozemcích rekreačních chat v krajině se přitom mohly umísťovat jen takové drobné stavby, které podstatně neovlivňovaly životní prostředí a plnily doplňkovou funkci rekreačních chat v krajině nebo vhodně doplňovaly jejich rekreační účel, a to jen pokud zajištění takové funkce ve stavbě hlavní nebylo vhodné. Zastavěná plocha drobné stavby přitom byla 16 m². Podrobněji viz § 47 a násl. dříve platné vyhlášky č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, v platném znění.
 
S účinností vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, účinné od 1. 7. 1998, byla stavba pro individuální rekreaci definována v jejím § 3 písm. d) jako jednoduchá stavba, která svými objemovými parametry, vzhledem a stavebním uspořádáním odpovídá požadavkům na rodinnou rekreaci. Do té doby pevně stanovená velikostní kritéria staveb pro individuální rekreaci tak byla zrušena a jejich velikost záležela na správním uvážení stavebního úřadu v uvedeném směru. Ovšem i tehdy platilo, že na pozemku se stavbou pro individuální rekreaci se směly umísťovat pouze drobné stavby, pokud jejich účelové určení nebylo možno z prostorových důvodů zabezpečit přímo v rekreační chatě. Ve světle uvedeného nechť si každý učiní úsudek o v dotazu popsané věci sám.

Pozemky staveb pro rekreaci – dnešní úprava

S fenoménem staveb o zastavěné ploše do 25 m² v souvislosti s rekreací se setkáváme, ovšem jako se stavbami doprovodnými. Podle § 21 odst. 7 vyhl. č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, lze totiž na pozemku stavby rodinné rekreace umístit stavby a zařízení uvedené v § 103 odst. 1 písm. a) bodech 1, 4 a 5, písm. d) bodě 5 SZ. Mezi nimi jsou tak na prvním místě uvedeny stavby o jednom nadzemním podlaží do 25 m² zastavěné plochy a do 5 m výšky, nepodsklepené, jestliže neobsahují pobytové místnosti, hygienická zařízení ani vytápění, neslouží k ustájení zvířat a nejde o sklady hořlavých kapalin a hořlavých plynů. Dále lze na takovém pozemku umísťovat stavby pro chovatelství o jednom nadzemním podlaží o zastavěné ploše do 16 m² a do 5 m výšky, zimní zahrady o jednom nadzemním podlaží a skleníky do 40 m² zastavěné plochy a do 5 m výšky a bazény do 40 m² zastavěné plochy.

Jste-li proto vlastníkem již dříve povolené stavby rekreační chaty, můžete na jejím pozemku shora uvedené stavby realizovat, přičemž tyto nevyžadují stavební povolení ani ohlášení. Bez územně plánovací informace se však ani v těchto případech neobejdete.

Kdy jde o novou stavbu

K tvrzení, že „další soused zboural staré, shnilé dřevěné kůlny a staví nový velký zděný objekt na patro“, třeba poznamenat, že je-li původní objekt odstraněn a na jeho místě vznikne stavba jiného konstrukčního řešení i velikosti a z jiného stavebního materiálu, je zcela jednoznačné, že takovým postupem vzniká stavba zcela nová, která jako taková také musí být povolena. Nemůže se jednat v dané věci ani o údržbu, pokud původní kůlny byly odstraněny, tj. nezbylo z nich nic, co by je ještě jako stavby charakterizovalo.

Závěrem

V závěru svého dotazu vyslovil čtenář tazatel obavy pro případ, že by se ke mně jeho nedovolená činnost „dostala“. Dlouho jsem se tak nezasmál a ubezpečuji jej, že si ze mě vrásky dělat nemusí. Mé příspěvky mají čistě vzdělávací účel, jsou podávány v obecné rovině, byť dávají i návod k řešení vyskytnuvších se vztahů, a rozhodně nejsou řešením konkrétní věci.

JAK NA VĚCNÉ BŘEMENO

Chci stavět na pozemku rodičů, nemám však k němu přístupovou cestu. Proto jsem požádal město o odprodej pruhu pozemku v šíři 3 m. Stavební dozor mně však řekl, že taková přístupová cesta nestačí a udělal studii příjezdu. Snažil jsem se tuto záležitost řešit dalšími jednáními, ale nakonec sešlo z prodeje i toho 3 m širokého pruhu. Ptám se, mám možnost podat na soud požadavek na zřízení práva věcného břemene na přístupovou cestu k pozemku rodičů přes pozemek města podle návrhu stavebního dozoru? 

PARTNEŘI WEBU

MDKK MUJDUM STAVBAWEB IMMATERIALY RODINNYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025