Dejme tomu, že už vlastníte zasíťovaný stavební pozemek (viz předchozí díl), máte zajištěné financování a víceméně jasno v tom, co vlastně chcete, z čeho budete stavět, kdo zrod díla „ohlídá“ a jak to bude v příštích týdnech a měsících prakticky fungovat. Na cestě ke zhmotnění představy o novém bydlení se však musíte vypořádat i s dalšími překážkami. Rozhodně nelze obejít úředníky a vynechat pečlivý výběr subdodavatelů.
Nezbytné doklady k ohlášení stavby |
| 1) Vyplněný formulář: získáte ho na stavebním úřadě (odboru) nebo si jej můžete stáhnout z webových stránek (například www.mmr.cz) |
| 2) Dokumenty, které tvoří přílohy žádosti |
|
| Co budete potřebovat ke stavebnímu povolení |
| 1) Vyplněný formulář žádosti 2) Doklad o vlastnictví, o věcném břemenu k pozemku nebo stavbě + všechny doklady jako v případě ohlášení 3) Uvedené dokumenty doručíte stavebnímu úřadu (ten má na vyřízení 30 dnů) 4) Vydání stavebního povolení trvá 30 až 60 dní a platí se za ně správní poplatek 300 až 3 000 korun |
Opomenout nelze ještě jedno důležité rozhodnutí a tím je, zda vsadíte na jistotu v podobě zakoupení hotového projektu typového (katalogového) domu, nebo zda se rozhodnete realizovat svoje individuální představy o bydlení. Obě alternativy mají svá pro i proti. Typový projekt představuje zpravidla v praxi prověřené univerzální řešení a obvykle zahrnuje domy standardních velikostí se standardním dispozičním uspořádáním. Bohužel většinou nebere v potaz konkrétní situaci na pozemku a individuální potřeby budoucích uživatelů domu. Hodí se tedy spíše pro nedočkavce a pro ty, kteří nemají speciální požadavky. Podmínkou bývá rovinatý pozemek s vhodnou orientací ke světovým stranám. Příprava individuálního řešení je sice o něco dražší a delší, ale nabízí možnost realizace vlastního nápadu i jeho částečného dotváření podle reálných finančních možností.
